1 Μαΐου, 2015
Παρακολουθήστε την ομιλία στο YouTube
Εντυπωσιακή ήταν η προσέλευση του κοινού στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβούλιου του Δήμου Πέλλας την Δευτέρα 20-4-2015 στην 12η εκδήλωση της 19ης περιόδου 2014-15 του Ανοιχτού Λαϊκού Πανεπιστήμιου Γιαννιτσών που οργανώνεται από την Ιστορική και Λαογραφική Εταιρεία Γιαννιτσών «ο Φίλιππος»σε αγαστή συνεργασία με την ΔΗ.Κ.Ε.Π.Α. του Δήμου Πέλλας.
Ομιλητές ήταν ο Ιωάννης Φριτζαλάς, Γεωπολιτικός και Ιστορικός Αναλυτής, διευθυντής της «Κιβωτού Δόμνας Βιζβίζη» και η Χαρά Νικοπούλου, δασκάλα και υπεύθυνη του Παιδαγωγικού Προγράμματος του Πνευματικού Κέντρου «Η κιβωτός της Δόμνας Βιζβίζη» .
To θέμα που ανέπτυξαν ήταν: «Η Μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης. Σύγχρονοι προβληματισμοί. Το κοινωφελές έργο της «Δόμνας Βιζβίζη»
Η συρρίκνωση του Ελληνισμού και ο ακρωτηριασμός της Ελλάδας, ως μιαν καινούρια Άλωση, συντελέστηκε με τα τραγικά γεγονότα της Μικρασιατικής Καταστροφής και με την υπογραφή της Συνθήκης της Λωζάννης 24/7/1923, που ακολούθησε εκείνην της Ανταλλαγή των Ελλήνων όσοι απέμειναν ζωντανοί- της Ρωμέηκης Ανατολής με τους εξισλαμισμένους Ελλαδίτες. Οι Έλληνες Μουσουλμάνοι της Δυτικής Θράκης συγκροτούνται από 3 πληθυσμιακές ομάδες με διαφορετικά χαρακτηριστικά: οι τουρκοφανείς ή τουρκογενείς (το δεύτερο συζητήσιμο), οι Πομάκοι και οι Αθίγγανοι ή Ρομά.
Οι υπογραφές και οι υποσχέσεις που έδωσαν οι γείτονες αθετήθηκαν και ο τουρκικός καιροσκοπισμός και η συστηματική γεωπολιτική σχεδίαση που εφαρμόζεται μεθοδικά εδώ και χρόνια προσπαθεί να ομογενοποιήσει την μουσουλμανική μειονότητα, να την εκτουρκίσει και τελικά να την ενσωματώσει στην «μητέρα πατρίδα» όπως είχε δηλώσει ο ιδρυτής της τουρκικής δημοκρατίας. Σε αυτό το σημείο πρωταγωνιστικό ρόλο παίζει το τουρκικό προξενείο της Κομοτηνής, που διαθέτει άφθονους οικονομικούς πόρους, ενώ όχημα για αυτή τη μεθόδευση είναι η κοινή μουσουλμανική πίστη, αν και πολλοί από αυτούς διαφοροποιούνται και είναι Αλεβήτες, Μπεκτασίδες κλπ.
Ο Θουκυδίδης γράφει ότι τον αντίπαλο οφείλεις να τον αντιμετωπίζεις όχι μόνο όπως δρα, αλλά και όπως σκέφτεται. Τα δημογραφικά δεδομένα προβληματίζουν. Η υπεργεννητικότητα των μουσουλμάνων έρχεται σε χαρακτηριστική αντίθεση με την υπογεννητικότητα των χριστιανών. Οι μουσουλμάνοι στην Ροδόπη έγιναν πλειοψηφία με το 57% του πληθυσμού, ενώ οι χριστιανοί μεταβλήθηκαν σε μειονότητα με 43%, οι αριθμοί σχεδόν ισοψηφούν στην Ξάνθη, στον δε Έβρο υπάρχει αισθητή πλειοψηφία χριστιανών, προς το παρόν τουλάχιστον, γιατί στο μέλλον ουδείς προδικάζει τι θα συμβεί με τις εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή.
Ο Αχμέτ Νταβούτογλου στο βιβλίο του «στρατηγικό βάθος» οραματίζεται και σταδιακά υλοποιεί το σχέδιό του να περιβάλλεται η πατρίδα του με μουσουλμανικές χώρες και μουσουλμανικούς πληθυσμούς. Το δε μουσουλμανικό τόξο που σχηματίζεται ξεκινώντας από το Μπίχατς της Βοσνίας περνάει από την κεντρική Βοσνία στο Κόσσοβο, την Αλβανία, το Σαντζάκι της Σερβίας και μέσω Σκοπίων-νότιας Βουλγαρίας καταλήγει στην Ανατολική Θράκη και την Κωνσταντινούπολη. Παραλλήλως δημιουργούνται εστίες, δήθεν μέσω πολιτισμικών στοιχείων, που αναπτύσσονται στα Ιωάννινα, Έδεσσα, Γιαννιτσά, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Δράμα, Καβάλα καταλήγουν στα πολυάριθμα τζαμιά, τους μεντρεσέδες, μειονοτικά σχολεία κλπ. της Θράκης.
Η τουρκική ταυτότητα ταυτισμένη με την γενοκτονία των Αρμενίων, των Ρωμιών του Πόντου και της Μικρασίας αλλά και των Κούρδων στα νεότερα χρόνια, εφαρμόζει συστηματικά τα στάδια της γενοκτονίας: ομαδοποίηση, στιγματισμό, απανθρωποποίηση/θηριοποίηση, οργάνωση, πόλωση, προετοιμασία, εξολόθρευση, απόσειση ευθυνών/άρνηση συμμετοχής. Τα 360 ορθόδοξα μοναστήρια του Παπίκιου όρους στην Ροδόπη γκρεμίστηκαν από τον Σουλεϊμάν τον «μεγαλοπρεπή». Στην εποχή μας υλοποιεί μιαν καινούρια γενοκτονία εντός της πατρίδας μας και μετατρέπει το θύμα σε θύτη και τον θύτη σε καταπιεσμένο. Χρησιμοποιεί αυτονομιστική σημαία και διοργανώνει συνέδρια αυτονομιστών και υπέρμαχων «ανθρωπίνων δικαιωμάτων» στην Κομοτηνή τον Μάιο για να αναμοχλεύσει πολιτικά, θρησκευτικά και πολιτισμικά πάθη και να απαξιώσει έτσι διεθνώς την χώρα μας. Η συμβολή του γερμανικού παράγοντα προβληματίζει πολλούς.
Αρκετοί είναι οι Πομάκοι, ντόπια θρακικά φύλα που αλλαξοπίστησαν τον 17ο και 18ο αιώνα, που δηλώνουν αγανακτισμένοι από την ύπουλη δράση του τουρκικού παράγοντα, τον απάνθρωπο ρόλο του τουρκικού προξενείου, της ανήθικης διαπλοκής και των ποικίλλων πιέσεων που δέχονται από σκοτεινούς παράγοντες.
Η αντιμετώπιση της τουρκικής επιθετικότητας μέσω της οικονομικής-πολιτικής και θρησκευτικής-πολιτισμικής διείσδυσης στην μειονότητα της Θράκης, μπορεί να επιτευχθεί από την ελληνική πολιτεία και κοινωνία με πολλούς τρόπους: α. δημογραφική ενίσχυση της περιοχής, μέτρα οικονομικής ανάκαμψης, ίδρυση και στελέχωση πανεπιστημιακών σχολών και νοσοκομείων β. ίδρυση συγκεκριμένης υπηρεσίας αντιμετώπισης του παντουρανισμού, του τουρκικού εξτρεμισμού και του οθωμανικού μεγαλοϊδεατισμού γ. ανάδειξη του Λαογραφικού, πολιτιστικού, φυσιολατρικού, τουριστικού και θρησκευτικού πλούτου της Θράκης δ. ενίσχυση ηθική και υλική του ελληνικού στρατού στην Θράκη για να λειτουργήσει αποτελεσματικά και αποτρεπτικά σε κάθε επιβουλή ε. οργάνωση εκδηλώσεων και δράσεων σε ημιεγκαταλελλειμένα ελληνικά χωριά για να τονωθεί το εθνικό αίσθημα των λιγοστών κατοίκων στη μεταφορά και εγκατάσταση στη Θράκη των άστεγων, άνεργων και ενδεών συμπολιτών μας που ταλαιπωρούνται από την κοινωνικοοικονομική κρίση κυρίως στις μεγαλουπόλεις Αθήνα-Πειραιά και Θεσσαλονίκη κ.ά.
Η «κιβωτός της Δόμνας Βιζβίζη» είναι ένα πνευματικό κέντρο με έδρα την Κομοτηνή και ξεκίνησε την φιλόδοξη και πολυσχιδή δράση της τον Οκτώβριο του 2012 στην Κομοτηνή. Πολύτιμη και εξαιρετικά πετυχημένη θεωρείται η παρουσία της με την δωρεάν διδασκαλία σχολικών μαθημάτων σε μαθητές δημοτικού, γυμνάσιου και λυκείου. Γίνεται μεταλαμπάδευση των διαχρονικών και οικουμενικών αξιών του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας. Παραδίδονται μαθήματα πατριδογνωσίας, μουσικής παιδείας, λειτουργεί δανειστική βιβλιοθήκη και παρέχεται στοιχειώδες γεύμα στους μαθητές. Επίσης υλοποιούνται σεμινάρια στρατηγικής αγωγής, εκμάθησης και πολιτιστικής προσέγγισης των τριών μειονοτικών γλωσσών από ειδικούς.
Σημαντική είναι η παρουσία της κιβωτού στον χώρο της κοινωνικής προσφοράς με την πολλαπλή στήριξη αναξιοπαθούντων οικογενειών και συμπολιτών μας. Η παροχή μαγειρεμένου φαγητού, η προσφορά ρουχισμού, κουβερτών, φαρμάκων, καυσόξυλων και η ιατρική και υγειονομική περίθαλψη προς ανθρώπους ακριτικών χωριών που έχουν πολλαπλές ανάγκες, είναι κάποιες από τις δράσεις της. Στηρίζεται δε σε ένα ευρύ δίκτυο εθελοντικής συμμετοχής κατοίκων της περιοχής, αλλά και οι εκτός της Θράκης διαμένοντες σε άλλες περιοχές ή στο εξωτερικό συμβάλλουν με όλες τις δυνάμεις και τον πολύτιμο χρόνο τους.
Η πρωτότυπη και αξιέπαινη αυτή πρωτοβουλία έχει αγκαλιαστεί από την τοπική εκκλησία, ορισμένες Ιερές Μονές του Αγίου Όρους, ανθρώπους των γραμμάτων, της επιστήμης και της διανόησης, επαγγελματίες κ.ά. . Το μακρόπνοο σχέδιο ανάπλασης του ανενεργού στρατιωτικού φυλακίου «Ακρίτας» στα Πομακοχώρια σε παραδοσιακό ελληνικό χριστιανικό χωριό με χώρο αγωγής και αποκατάστασης εγκαταλελειμμένων βρεφών, καθώς και κέντρου εναλλακτικής διαβίωσης όπου κάτοικοι και επισκέπτες θα δραστηριοποιούνται με γεωργικές ενασχολήσεις κ.ά. παίρνει σάρκα και οστά με αρχή την μετατροπή ενός κτηρίου σε ι. ναό της Αναστάσεως του Σωτήρος.
Οι ευχαριστίες και η ευγνωμοσύνη απέναντι στους εθελοντές που προθύμως ανταποκρίνονται, και μάλιστα πολλαπλασιάζονται, είναι δεδομένες. Οι Έλληνες απομείναμε πολύ λίγοι για να έχουμε την πολυτέλεια της διχόνοιας και θα χρειαστεί να ξεπεράσουμε ορισμένα σύνδρομα. Όλοι μαζί μονοιασμένοι και αλληλέγγυοι σταθεροί στην ορθόδοξη πίστη μας να αντιμετωπίσουμε την κοινωνική και εθνική κρίση που μας ταλανίζει. Αρωγός μας η εμβάθυνση στο πολιτιστικό και ιστορικό δυναμικό του Ελληνισμού, προς όφελος της πνευματικής μας αναγέννησης και αφύπνισης. Οράματα και ιδανικά χρειαζόμαστε όλοι μας, για να στηρίξουμε την οικοδόμηση μιας ενωμένης, υγιούς και αρμονικής κοινωνίας.
Γιατί θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία και αν θέλουμε να είμαστε ελεύθεροι, ας αναλάβουμε τις ευθύνες μας ως άνθρωποι και ως λαός.
Η συμμετοχή του πολυπληθούς ακροατήριου με ερωτήσεις, τοποθετήσεις κλπ κατέδειξε το έκδηλο ενδιαφέρον που υπάρχει στον κόσμο για τα εν λόγω ζητήματα καθώς και την έντονη ευαισθησία που το διακατέχει. Έντονο προβληματισμό δημιούργησε η στάση της πολιτείας αλλά και των μεγάλων Μ.Μ.Ε. που δεν ασχολούνται όσο θα έπρεπε με τέτοια σοβαρά ζητήματα, απεναντίας μερικές φορές μετατρέπουν τα επουσιώδη σε ιδιαιτέρως σημαντικά.
Λάζαρος Η. Κενανίδης, θεολόγος δντής 2ου Γυμνάσιου Γιαννιτσών, υποψ, διδάκτορας Α.Π.Θ.
Κατηγορία: Ανοιχτο Λαικό Πανεπιστήμιο – Περίοδος 19η 2014-2015