21 Ιανουαρίου, 2015
Παρακολουθήστε την ομιλία στο YouTube
Η θεοποίηση της ερωτικής επιθυμίας από τους αρχαίους Έλληνες αποτελεί ίσως την πληρέστερη απόδειξη της σημασίας που προσέδιδαν στον έρωτα και κατ’ επέκταση στη σεξουαλική ζωή. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ο θεός Έρωτας αναφέρεται από τον Ησίοδο ως πρωταρχική δύναμη μαζί με τη Γαία και το Χάος. Οι αρχαίοι Έλληνες αντιλαμβάνονταν την εμπειρία του ερωτικού πόθου ως επέλευση μιας παθολογικής νόσου, η οποία προσβάλλει τις διάφορες εσωτερικές δυνάμεις της σκέψης και του θυμικού.
Στον χώρο της Μακεδονίας ωστόσο, λείπουν οι πολυπληθείς γραπτές πηγές που θα έδιναν μια πληρέστερη εικόνα για την ερωτική ζωή των Μακεδόνων, καθώς και για τις απόψεις τους για τον έρωτα και τη σεξουαλική ζωή. Η ερωτική ζωή των αρχαίων Μακεδόνων προσδιορίζεται από τρεις βασικούς άξονες: του γάμου, της πορνείας και της παιδεραστίας.
Ο γάμος αποτελούσε μια απλή συνένωση δυο ανθρώπων με απώτερο σκοπό τη τεκνοποίηση. Ουσιαστικά, ήταν υπεύθυνος για την εξασφάλιση και διατήρηση της οικογένειας, του «οίκου». Οι Μακεδόνες αποδέχονται την πολυγαμία και οι ίδιοι οι βασιλείς τους χρησιμοποιούν το γάμο ως μέσον για την άσκηση διπλωματίας, ενώ δεν έλειπαν και οι ενδοοικογενειακοί γάμοι.
Οι δε Μακεδόνες βασιλείς αρέσκονταν να περιστοιχίζονται από ωραίες γυναίκες ελαφρών ηθών, μερικές από τις οποίες έγιναν μεγάλες ευνοούμενες ή και σύζυγοι. με τις οποίες απέκτησαν ακόμη και διαδόχους, που καθόριζαν το μέλλον του βασιλείου τους.
Η παιδεραστία, από την άλλη, δε φαίνεται να ήταν το ίδιο δημοφιλής σε σχέση με την πορνεία, καθώς δεν επιβεβαιώνεται από τις πηγές και τα ως τώρα ευρήματα.
Είναι αξιοπρόσεκτο ότι σημαντική θέση στη θρησκευτική ζωή των Μακεδόνων καταλάμβαναν θεότητες που συνδέονταν με τον έρωτα και την ηδονική απόλαυση, όπως η Αφροδίτη και ο γιός της ο Έρωτας.
Κατηγορία: Ανοιχτο Λαικό Πανεπιστήμιο – Περίοδος 19η 2014-2015