6. Σύγχρονες εξελίξεις στις σχέσεις Ελλάδας-Σκοπίων

3 Δεκεμβρίου, 2014


Κοσμοσυρροή σημειώθηκε στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβούλιου στο Δημαρχείο Πέλλας στην ομιλία του Κωνσταντίνου Χολέβα ιστορικού ερευνητή και πολιτικού επιστήμονα την Δευτέρα 6-2-2012 κατά την 6η φετινή εκδήλωση του Ανοικτού Λαϊκού Πανεπιστήμιου, που οργάνωσε η Ιστορική και Λαογραφική Εταιρεία Γιαννιτσών «Ο ΦΙΛΙΠΠΟΣ» σε συνεργασία με την ΔΗ.Κ.Ε.Π.Α. Πέλλας.

Το θέμα που αναπτύχθηκε: «Σύγχρονες εξελίξεις στις σχέσεις Ελλάδας-Σκοπίων» προκάλεσε έντονο ενδιαφέρον από τη μεριά των παρευρισκόμενου πλήθους¨ σημάδι ότι το ζήτημα βρίσκεται ψηλά στις ευαισθησίες και συγκινεί βαθύτατα. τους συμπολίτες μας. Οι ερωτήσεις που τέθηκαν από τη μεριά τους, συνθέτουν ένα ευρύ πεδίο προβληματισμού και εγρήγορσης.

Η απόφαση του Διεθνούς Δικαστήριου της Χάγης εκφράζει τα συμφέροντα της εποχής και των πολιτικών συγκυριών. Προσέφυγαν οι γείτονές μας γιατί καταθέσαμε το δικαίωμα της αρνησηκυρίας (βέτο) στην αίτηση εισδοχής των Σκοπίων στο ΝΑΤΟ και την Ε.Ε., ότι δήθεν παραβιάστηκε η ενδιάμεση συμφωνία του 1995. Κι όμως θα έπρεπε η ίδια η Ελλάδα να καταγγείλει αυτήν την συμφωνία, γιατί αυτό το κράτος χρησιμοποιεί τον αλυτρωτισμό συστηματικά: στα σχολική βιβλία όπου τα σύνορα τους φτάνουν μέχρι τον Όλυμπο, όταν οικειοποιούνται την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά, τα σύμβολα, το όνομα της Μακεδονίας και καταθέτουν στεφάνι στο μνημείο της «Μεγάλης Μακεδονίας». Κι όμως αυτό το θνησιγενές και τεχνητό από το 1944, ελέω Τίτο, κράτος, δεν θα έχει μεγάλη διάρκεια ζωής. Ήδη η αυξημένη γεννητικότητα και ο δημογραφικός δυναμισμός του 30% του πληθυσμού του που το αποτελούν οι Αλβανοί, μακροπρόθεσμα θα υπερισχύσει έναντι του παρακμάζοντος Σλαβικού στοιχείου του. Κάτι παρόμοιο έγινε και στο Κόσσυφοπέδιο. Οι προφητείες των αγιορειτών πατέρων το επιβεβαιώνουν.

Τα συλλαλητήρια των Ελλήνων απανταχού της Γης: στην Θες/νίκη, Αθήνα, Μελβούρνη, Νέα Υόρκη, Φρανκφούρτη, Τορόντο και αλλού, έδειξαν στους διεθνείς κύκλους και στους διπλωμάτες όπως ο Όουεν, ότι υπάρχει ενεργός Ελληνισμός, μαχόμενος για τα δίκαια της Μακεδονίας, και αναπτέρωσαν το ηθικό και την εθνική αυτοσυνειδησία των συμπατριωτών μας. Η ηττοπάθεια, η μοιρολατρία και ο ενδοτισμός μόνον δεινά επιφέρουν στην πατρίδα μας. Απέτυχε η λεγόμενη οικονομική διείσδυση των ελληνικών πολυκαταστημάτων και των επιχειρήσεων. Ήδη προσφέρθηκαν θέσεις εργασίας στους γείτονές μας και εξέθρεψαν περισσότερο τις απαιτήσεις των Σκοπιανών. Ενώ τα χρήματα των Ελλήνων καταναλωτών που αφαιρούνται από την οικονομικά χειμαζόμενη Ελλάδα φούντωσαν τον εθνικισμό τους

Επ΄ ουδενί δεν θα πρέπει να παραχωρήσουμε το όνομα της Μακεδονίας στους γείτονες ούτε αυτούσιο, ούτε σε σύνθετη μορφή, η οποία και σταδιακά θα απλοποιηθεί. Ποιος θα τους συγκρατήσει αν εμείς που είμαστε οι ιστορικοί και πολιτισμικοί ιδιοκτήτες του ονόματος, τους το παραχωρήσουμε; Άλλωστε ούτε το λεγόμενο «πακέτο Πινέιρο» δεν έγινε αποδεκτό από τους Σκοπιανούς κι αυτό φαίνεται και από τα απομνημονεύματα του Κ. Γκριγκόρωφ. Το γεγονός ότι πολλά κράτη –που δεν έχουν να χάσουν και τίποτα-τους έχουν αναγνωρίσει, δεν σημαίνει ότι είμαστε υποχρεωμένοι να παραδώσουμε γη και ύδωρ. Κακώς λοιπόν που καταργήσαμε το Υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης, αλλά και την Γενική Γραμματεία που ήταν ένα στήριγμα των Μακεδόνων. Αντίθετα θα πρέπει να ενισχύσουμε τις ακριτικές περιοχές της χώρας μας, την γεννητικότητα του ελληνικού πληθυσμού, να ζητήσουμε την επίσημη, παρουσία Ευρωπαίων και Ελλήνων παρατηρητών, απογραφή του πληθυσμού των Σκοπίων, να ενθαρρύνουμε τους υπέρ των 100.000 Ελλήνων που διαμένουν από αιώνες εκεί, να δώσουμε διαβατήρια και υποτροφίες σε δικούς μας-βλαχόφωνους, σλαβόφωνους και ελληνόφωνους -νέους να σπουδάσουν εδώ στην Ελλάδα, να σφυριλατήσουμε την εθνική ταυτότητά μας, να εντρυφήσουμε στην πραγματική κι όχι στην κατασκευασμένη από τηλεοπτικά κανάλια ιστορία μας, να ζητήσουμε να απελευθερωθεί ο Ιωάννης Αρχιεπίσκοπος Αχρίδας ως ζήτημα ανθρωπίνων δικαιωμάτων κ.ά.

Ο Ελληνισμός έχει διαχρονικές αξίες: την Ορθόδοξη πίστη, την φιλοπατρία, τα ιδανικά του έθνους μας, το φιλότιμο, την ελπίδα του λαού μας. Αυτά μας κράτησαν ζωντανούς και ακμαίους ανά τους αιώνες. Εδώ σε αυτήν την πατρίδα μας έλαχε από τον Θεό να ζήσουμε, για αυτήν θα αγωνιστούμε, για αυτήν θα μεγαλουργήσουμε όπως στο Μακεδονικό αγώνα, τους βαλκανικούς πολέμους, τη μικρασιατική εκστρατεία για την απελευθέρωση των αδελφών μας, στην εποποιία του 1940. Η οικονομική κρίση που πρωτίστως είναι κρίση ηθική και αξιών μας αποδυναμώνει, αλλά δεν πρέπει να μας πτοεί και να κάνει να υποκύπτουμε στα κελεύσματα ορισμένων συμφερόντων αλλά το όχι να είναι μέσα στις διαπραγματευτικές δυνατότητές μας. Να είμαστε αισιόδοξοι και διεκδικητικοί όσον αφορά τα εθνικά δίκαια, γιατί είναι όρος επιβίωσης του ελληνικού πολιτισμού και της εθνικής κυριαρχίας.

Ήταν λοιπόν μια ζεστή, μεστή και συγκροτημένη ομιλία που εντυπωσίασε με τα επιχειρήματα και την επιστημονική πληρότητά της. Ελπίζουμε να ευαισθητοποίησε και να αναθέρμανε την εθνική αυτοσυνειδησία μας. Τέτοιες εκδηλώσεις, σε εποχές δύσκολες, οφείλουμε να τις προβάλλουμε δεόντως.

Λάζαρος Η. Κενανίδης, θεολόγος.
δντής 2ου Γυμνάσιου Γιαννιτσών, υποψ. διδάκτορας Α.Π.Θ.

Κατηγορία: Ανοιχτο Λαικό Πανεπιστήμιο – Περίοδος 16η 2011-2012

© 2007 - 2019 Ιστορική και Λαογραφική Εταιρεία Γιαννιτσών "Ο Φίλιππος"
Διεύθυνση: Δημάρχου Στάμκου 1 58100 Γιαννιτσά, Τηλέφωνο: 2382083684, email: filippos@fileg.gr